Ge studenterna 1500 mer i månaden

Vänsterpartiet kräver mer pengar till studenterna för att minska den sociala snedrekryteringen.
Alla ska ha rätt till utbildning. Därför arbetar Vänsterpartiet mot social snedrekrytering till högskolor och universitet. Men om alla ska ha möjlighet att läsa vidare efter gymnasiet så måste alla ha råd att studera. Idag tvingas många att jobba extra för att få ekonomin att gå ihop under studietiden, trots att de studerar på heltid.
Studenternas ekonomiska situation försämras för varje år. Sedan 1980 har studenterna tappat 22 procent i köpkraft. Detta hotar vår målsättning att fler ska läsa vidare.
I januari fattade vänsterpartiets kongress beslut att vi ska driva kravet att studiemedlet ska höjas med 1 500 kronor i månaden. Nu lyfter vi det kravet i vårbudgetförhandlingarna.

Vänsterpartiet mottog också nyligen ett certifikat av Sveriges förenade studentkårer, SFS, där man gav Vänsterpartiets utbildningspolitik högsta betyg.

Besök också Vänsterns studentförbund: www.studentforbundet.nu