Linköpings enda opposition finns till vänster

Emil Berg, partistyrelseledamot, och Ester Andreásson, ordförande Vänsterpartiet Linköping, menar i denna debattartikel att den enda politiska oppositionen i Linköping kommer från vänster.
Höstens val spås av många bli ett av de mer spännande på länge. En än så länge på ytan relativt enig borgerlighet försöker utmåla sig själv som ett regeringsalternativ med en egen politik som syftar till att försämra villkoren på arbetsmarknaden, nedskärningar i offentlig sektor och trygghetssystemen. Borgerligheten utgör med detta en tydlig opposition mot regeringen och samarbetspartierna.

I Linköping är den påstådda borgerliga oppositionen betydligt vagare formulerad. I strävan efter att närma sig makten har man släppt frågan om försäljning av Tekniska verken som var den särskiljande frågan mellan socialdemokraterna och borgarna i kommunen. För utan privatiseringar av kommunala bolag återstår väldigt lite av borgerlig opposition.

Socialdemokraterna och Centern bedriver redan idag en politik där allt mer av offentlig verksamhet privatiseras samtidigt som man säger nej till kollektivavtal som krav vid upphandlingar i till exempel Omsorgsnämnden. Den regerande alliansen för redan idag en politik som sätter låg skatt före omfördelning och rättvisa. Så det är inte konstigt att det saknas en borgerlig opposition i Linköping.

Oppositionen i Linköping kommer från vänster. Vänsterpartiet är det parti som säger nej till privatiseringar av kommunal verksamhet. Vi vill återta verksamheter i kommunal regi och vi vill ge de anställda goda anställningsvillkor. Vi vill höja skatten för att kunna ge mer pengar till skolan och omsorgen och för att omfördela från de som är rika till de som är fattiga. Vi vill låta Linköping växa utan att förstöra det värdefulla eklandskapet. Vi vill satsa på en kollektivtrafik som kan konkurrera ut bilåkandet och vi vill ha en kommun där orättvisorna mellan män och kvinnor minskar.

Linköping behöver en ny regering och en ny politik. Men svaret kommer inte från höger!

Emil Berg, Partistyrelseledamot och kommunfullmäktigeledamot Vänsterpartiet
Ester Andreasson, Ordförande Vänsterpartiet Linköping