Borgerligt nätverk i riksdagen legitimerar homofobi

Är det så att det finns en dubbel agenda bland borgerliga riksdagsledamöter där man utåt säger sig stå upp för allas lika rättigheter, men där man i praktiken ifrågasätter så fundamentala saker som aborträtten och HBT-personers lagliga rättigheter?
Det är det konservativa nätverket Forum för familj och människovärde med kristdemokraten Tuve Skånberg i spetsen, men också representanter från Moderaterna och Centern, som häromdagen bjöd in bland andra den katolske abortmotståndaren Björn Håkonsson, som i en predikan bland annat gjort jämförelser mellan abort och förintelsen, och den fundamentalistiske amerikanske professorn Richard Wilkins för att tala om familjepolitik i riksdagshuset.

Wilkins har gjort sig känd som en motståndare mot abort och homosexuellas rättigheter, och har gjort ett flertal framträdanden på seminarier anordnade av kristna och muslimska fundamentalister. Bland annat har han föreslagit ett förbud mot homosexualitet i USA.

Homofobi och hatbrott drabbar människor dagligen i form av våld och övergrepp. Att riksdagsledamöter för kristdemokraterna, moderaterna och centern bjuder in personer som är öppna motståndare mot abort och som uttalar sig kränkande om homosexuella är ett sätt att legitimera dessa övergrepp. Är det detta som kommer vara vägledande för en borgerlig regering?

Emil Berg, partistyrelseledamot Vänsterpartiet
Monica Ericsson, gruppledare Vänsterpartiet och riksdagskandidat