Gemensamt ägande är smartare

Bolivia är ett av Latinamerikas fattigaste länder. Tidigare presidenter har slutit det ena oförmånliga avtalet efter det andra med transnationella företag om landets gas- och oljetillgångar. Dessa avtal ska godkännas av det bolivianska parlamentet. Så skedde aldrig. Utförsäljningen till transnationella företag blev aldrig laglig, men genomfördes ändå.
När den nya bolivianska regeringen förklarar att dessa tillgångar tillhör folket och säger att nu är det slut på plundrandet – då ojar sig ledande politiker världen över. Att Bolivias president Evo Morales – vald med en i Bolivia aldrig tidigare skådad majoritet – i enlighet med sitt valprogram förklarar att landets gas- oljetillgångar är nationaliserade är en följd av demokratin.

Det vore klädsamt om de premiärministrar och statschefer som oroar sig för att multinationella företag inte längre får berika sig på bolivianska naturresurser i stället oroade sig för de bolivianer som dagligen måste kämpa för att få mat för dagen, tak över huvudet eller medicin mot sina sjukdomar.

De som idag förfasar sig över Evo Morales beslut att nationalisera gasen och oljan verkar rädda för att plundrandet av Bolivia verkligen skall få ett slut. Är demokrati bara bra när den leder till utplundring av fattiga?

Lasse Ohly