EU-konstitutionen – en valfråga

Efter att det blivit nej i folkomröstningarna om EU-konstitutionen i Frankrike och Holland är konstitutionen enligt EU:s egna regler död. Men ändå har ratificeringen av den fortsatt och flera länder är på gång, bland annat Finland. Inget avgörande tycks dock komma att ske innan valen i Frankrike och Holland nästa år. Efter det kommer den nya riksdag som vi väljer i höst att få ta ställning till den fortsatta hanteringen.

Var står socialdemokraterna och partierna i den borgerliga alliansen? Vill ni väcka liv i konstitutionen igen? Vill ni omförhandla den? Hur ska beslutet fattas när det är dags att ta ställning? Är ni beredda att låta folket säga sitt i en folkomröstning?

Detta har väljarna rätt att få veta innan valet. Ni som EU-positiva partier ska inte kunna smyga in konstitutionen bakvägen utan att väljarna har fått möjlighet att väga in frågan när de lägger sin röst. Vi kan inte ännu en gång välja en riksdag som inte är representativ i EU-frågan. Därför måste frågan debatteras innan valet. Vi ser fram emot era svar.

Anki Ahlsten, partisekreterare vänsterpartiet
Camilla Sköld Jansson, EU-politisk ansvarig partistyrelsen