Dags för en tandvårdsreform

Det börjar synas i munnen på människor hur mycket de tjänar. Priserna har rusat iväg så att allt fler idag avstår från att gå till tandläkaren. År 1999 avskaffades prisregleringen på tandvård. Sedan dess har priserna stigit med över 80 procent.
Framför allt är det låginkomsttagare, arbetslösa, sjukskrivna och unga som studerar eller har sporadiska jobb som helt enkelt inte har råd med regelbundna tandläkarbesök. Och den som inte har råd att lägga ut de tusenlappar som en enkel lagning kostar riskerar att i slutändan hamna i en akut situation där en tand inte längre går att laga. Att ersätta en förlorad tand kan i sin tur kosta upp till 20-30 000 kronor. Ju sämre ekonomi man har, desto dyrare riskerar det att bli alltså. Alternativet är att tvingas leva med både hälsomässiga och sociala problem på grund av dåliga tänder eller gluggar i munnen.
Vi skulle inte acceptera den här situationen för någon annan del av hälso- och sjukvården. Att någon skulle avstå från att gipsa ett brutet ben eller medicinera mot ett magsår av ekonomiska skäl är otänkbart. Det är hög tid att också tändernas hälsa betraktas som en del av den allmänna hälso- och sjukvården. Vänsterpartiet vill därför att kostnaderna för tandvården ska ingå i högkostnadsskyddet för sjukvården. Göran Persson har flera gånger talat sig varm för en tandvårdsreform. Vi hoppas att han är också beredd att genomföra den tillsammans med oss.

Emil Berg, partistyrelseledamot Vänsterpartiet