Fortsätt kärnkraftsavvecklingen

Kärnkraften är osäker och farlig, därför ska den pågående kärnkraftsavvecklingen fortsätta. Det är den enkla slutsatsen efter incidenten i Forsmarks kärnkraftverk i förra veckan. Kärnkraften är inte förnybar och skapar problem med avfallshantering för lång tid framöver.
Vi ser gärna en utredning om incidenten i Forsmark, men det viktigaste är att energiomställningen av vårt samhälle fortsätter och därmed avvecklingen av kärnkraften. Förnybar energi måste ersätta fossila bränslen och ändliga resurser som uran. Det krävs mer resurser och fler satsningar för att omställningen ska gå snabbare. Det blir en utmaning under de kommande mandatperioderna.

Centerpartiets och Maud Olofssons piruetter efter stoppet i Forsmark är pinsamma. Centern har lämnat en blocköverskridande och progressiv energipolitik till förmån för skenbar enhet med kärnkraftskramarna i folkpartiet.

2005 stängdes den andra reaktorn i Barsebäck. För att trygga energibehovet i framtiden har stödet till energiforskning höjts och är nu uppe i 270 miljoner om året. En röst på vänsterpartiet i höstens val innebär en röst för fortsatt kärnkraftavveckling, säker och billig elförsörjning samt fortsatt utveckling av hållbara alternativ.

Lasse Ohly