En utrikespolitik för demokrati och rättvisa

På correns insändarsidor har det de sista dagarna varit två insändare om vänsterpartiet och utrikespolitiken. Emil Berg, partistyrelseledamot från Linköping, svarar här på kritiken.
I två artiklar har vänsterpartiets utrikespolitik kritiserats de sista dagarna. Artiklarna tar sin utgångspunkt i att vänsterpartiet vill ha mer inflytande över svensk utrikespolitik. Det vill vi, vänsterpartiet anser att Sverige idag för en skamlig och feg utrikespolitik som enbart går ut på att bocka och buga för stormakten USAs krigspolitik och EUs flata linje i världspolitiken.

Vänsterpartiets utrikespolitik bygger på att vi vill värna folkrätten, vi vill att folken i till exempel Libanon, Palestina och Irak själva ska få besluta om sin framtid och inte bli tvingade till underkastelse, förtryck och förnedring av stater som USA och Israel. Vänsterpartiet kräver att Sverige talar klarspråk i att det aldrig kommer kunna bli fred i mellanöstern så länge som Israel illegalt ockuperar palestinsk mark.

Sverige har en gång i tiden varit en stark röst i det internationella samfundet som talat om fred, rättvisa och demokrati. Denna röst har sedan länge tystnat. Vi vill att den rösten åter skall höjas.

Emil Berg
Partistyrelseledamot Vänsterpartiet