Ohly sågar alliansens valmanifest

– Högeralliansens politik skapar ett sämre ekonomiskt läge och är en politik för dåliga tider. Det handlar om gigantiska förmögenhetsöverföringar från fattiga till rika, borttagandet av fastighetsskatten och införandet av överklassavdrag för hemhjälp är tydliga exempel på det, säger Lars Ohly, vänsterpartiets ordförande.
– Borgarna ger inga konkreta förslag vad gäller en höjning av kvinnors löner eller hur man ska anställda fler i offentlig sektor. Maud Olofsson sa på presskonferensen att alliansens skattesänkningar ska göra Sverige mer jämställt. Det är lögn. Hur man än räknar ger alliansens jobbavdrag fler kronor åt män än åt kvinnor. Deras politik ökar orättvisorna mellan kvinnor och män, säger Lars Ohly.

Högeralliansens jobbstrategi är fortfarande densamma, arbetslösheten ska lösas genom sänkt a-kassa. Hur skapas fler jobb av att arbetslösa får mindre pengar? Det är den fråga som alliansen aldrig har lyckats svara på. Lägre a-kassa ger inga fler jobb. Den enda effekten är att lönerna pressas ner när de arbetslösa blir mer desperata.

– Reinfeldt, Hägglund och Leijonborg vägrade att ta avstånd från Olofssons uttalande om fullskalig lönekonkurrens i Sverige. Att företag ska kunna betala mindre lön än dagens kollektivavtal. Det visar att vi har med en lönesänkarallians att göra, säger Ohly.