KD är ett hot mot aborrätten!

Kristdemokraterna anser att Sverige ska ”EU-anpassa” abortlagstiftningen. Blotta tanken borde få de flesta liberaler att rysa. Vilka Är det Portugal, Malta, Irland eller kanske Polen som är idealet? Kom då ihåg att i Irland och Malta är abort inte tillåtet. I Polen och Portugal tillåtas abort enbart om graviditeten innebär livsfara för kvinnan, eller om den är ett resultat av att kvinnan våldtagits.
Till och med kvinnoförbundet i Kd vill inskränka ett av de viktigaste beslut som vi har för att garantera kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa – nämligen rätten till fri abort.
Rätten till abort handlar om kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp. Det är, och har varit, en hörnsten i kampen för jämställdhet mellan könen, genom historien och över hela världen. Vi är stolta över den seger som kvinnorörelsen vann när vi i Sverige fick fri abort. Men i många andra länder har kvinnor inte mänskliga rättigheter fullt ut. Vi måste driva frågan om kvinnors rätt till sexuellt självbestämmande inom både EU och FN.

Ester Andréasson, ordförander Vänsterpartiet Linköping