Försäljning av Telia kostar 4000 lärare per år

Den borgerliga regeringen med Mats Odell i spetsen har nu börjat rea ut statliga företag. Först ut var delar av Telia som såldes för 18 miljarder. Enligt Odell ska inkomsterna ”användas till välfärdstjänster” och att ”amortera på statsskulden”. Låter bra men det verkar vara en ytterst dålig strategi att finansiera löpande utgifter i välfärden med engångsintäkter till slut finns det ju inte någonting att sälja kvar.

Det är dock troligt att Odell faktiskt inte menade vad han sa. Annars är det ju en pinsamt låg nivå på kunskaperna om den ekonomiska politiken hos ministern. Så antagligen går de 18 miljarderna till att amortera av statsskulden med.

Förra året delade Telia Sonera ut 6:30 kr per aktie. Det motsvarade en utdelning på 2,3 miljarder för de aktier som nu såldes. Den amortering som nu då görs med 18 miljarder på statskulden innebär en minskad räntekostnad för staten på ca 1 miljard per år. Alltså så förlorar staten inkomster varje år med mer än en miljard kronor. Det motsvarar ungefär 4000 lärartjänster på ett år.

Jag vet inte hur kristdemokraten Odell klarade sig på mattelektionerna i bibelskolan men för mig verkar detta inte vara en god ekonomisk politik. Men å andra sidan så kanske det inte var det som var syftet med försäljningen heller.

Emil Berg

Partistyrelseledamot vänsterpartiet