Vänsterpartiet lanserar kampanj om Attendo

Skärmavbild 2014-08-29 kl. 09.40.47

Idag, fredag 28/8, presenterar Vänsterpartiet i Linköping en lokal valkampanj med anledning av den senaste tidens händelser vid Åleryds äldreboende som drivs av Attendo. Kampanjen heter ”1648 anledningar” och kommer att pågå fram till valdagen.

– 1648 anledningar anspelar på det antal promenader som de boende vid Åleryd aldrig fick. Vi ser här att detta är konsekvensen av att Linköpings kommun valt att privatisera vår gemensamma äldreomsorg, säger Jessica Holmqvist Vänsterpartiet Linköpings förstanamn på kommunfullmäktigelistan.

Kampanjen består dels av traditionellt material som ska delas ut i brevlådor och i valstugan men också av en hemsida www.1648anledningar.se där Vänsterpartiet har samlat information om vinster i välfärden, Attendo och vad man kan göra för att få bort vinstintresset. Det har varit ett intensivt arbete att ta fram en ny kampanj under brinnande valrörelse.

– Vi har arbetat hårt för att få fram en lokal kampanj som knyter an till den lokala politiken. Vi tror att detta är en fråga som engagerar och berör väldigt många Linköpingsbor, säger Emil Broberg ordförande för Vänsterpartiet Linköping.

Vänsterpartiet har ställt tydliga krav på att kommunen omedelbart ska säga upp avtalet med Attendo, kräva ett högre vitesbelopp och grundligt utreda alla andra verksamheter som Attendo driver åt kommunen.

– I dagens Corren förstärks vår bild av hur illa situationen är vid Åleryd när personalen går ut och kritiserar Attendo och säger att de ljuger. Jag har ju själv arbetat vid Åleryd som sjuksköterska och detta känns så fel att min gamla arbetsplats förvandlats på detta sätt, avslutar Jessica.

För frågor eller mer information kontakta Jessica Holmqvist, 076-525 10 86, eller Emil Broberg, 070-622 87 07