”Fotboll för Alla” – initiativ av IK Östria Lambohov

• cut1
  • 13275909_10153442027572680_689350028_n
  • 13236263_10153442027387680_1152347795_n
    Fotbollslaget IK Östria Lambohov vann en av sina lördagsmatcher med 6 - 0!
  • 13242294_10153442027232680_1261682449_o
    Tränare, spelare och två av dagens åskådare! Från vänster till höger i bild: Ove Andersson (tränare IK Östria Lambohov), Larsa (Målvakt, IK Östria Lambohov), Anders Ardenfors (Kommunalråd, gruppledare Kristdemokraterna) samt Klara von Eckardstein (ordförande Vänsterpartiet Linköping).

När idrott förenar – gör idrottsföreningar skillnad!

Under lördagen deltog vi i Vänsterpartiet Linköping som åskådare vid en fotbollsmatch där ett av IK Östria Lambohovs lag spelade med framgång och vann flera matcher.

Klubben IK Östria Lambohov arbetar, med sitt motto ”Fotboll för Alla”, för att främja en inkluderande laganda där alla oavsett funktionsvariation ska ges lika möjligheter att deltaga i fysisk aktivitet. Verksamheten omfattar arbete med barn, ungdomar och personer med olika funktionshinder. Den sociala gemenskapen som kommer av att träna och spela i ett lag är viktig och stärker den egna självkänsla samtidigt som fysisk aktivitet är viktig för hälsa och välbefinnande.

Sedan klubben grundades 2003 har man bedrivit sin verksamhet med träning varje vecka året om och deltagit i fotbollscuper och tävlingar bland annat Gothia cup, SM och Special Olympics. Dessutom satsar klubben mycket på socialt umgänge och aktiviteter för sina medlemmar såsom andra lättare sport och att åka på resor för att bland annat titta på elitfotboll.

Verksamheten har under årens lopp fått uppmärksamhet och prisats för ett mycket gott arbete i att engagera till deltagande och aktivitet hos medlemmarna. Med utmärkelser från Linköpings kommun för arbetet att integrera olika samhällsgrupper, och dessutom har klubben uppmärksammats för sitt arbete av Östergötlands idrottsförbund såväl som Riksidrottsförbundet.

Klubbens arbete är helt beroende av att eldsjälar och engagerade personer ställer upp som ledare och hjälper till att organisera verksamheten. Vill du veta mer om detta? Kontakta IK Österia Lambohov via telefon (013-213129) eller e-post ([email protected]).

Mer info finns även på klubbens Facebook sida: ”IK Östria Lambohov Fotboll För Alla”!

Stort Tack till alla i IK Östria. Ni är så duktiga fotbollsspelare!