Debattartikel: Nedskärningar väntar vården

Emil Broberg, tredje vice ordförande i SKL tillika gruppledare för Vänsterpartiet Region Östergötland, skriver idag i Corren med anledning av stundande nedskärningar inom offentlig vårdverksamhet.

”Under sommaren har regionrådet Mats Johansson och riksdagsledamoten Anna-Lena Sörensson från Socialdemokraterna i flera artiklar lyft fram regeringens satsning på rejält höjda statsbidrag till kommuner och landsting. Dessa nya resurser till välfärden är resultatet av att Vänsterpartiet i tuffa förhandlingar med regeringen ställde krav på just dessa tio miljarder som nu kan gå till mer personal och högra kvalitet i välfärden.

I sina artiklar lyfter de särskilt fram satsningens betydelse för hälso- och sjukvården. Här blir det ett tillskott på cirka 100 miljoner kronor per år till Region Östergötland. Ett nödvändigt och välkommet tillskott. Det är också välkommet att de lyfter fram Vänsterpartiets satsningar på avgiftsfri mammografi och satsning på kvinnosjukvården.

Vad Johansson och Sörensson däremot inte nämner är att det socialdemokratiska styret i regionen planerar för nedskärningar på över 600 miljoner kronor de kommande tre åren. Det är historiskt stora nedskärningar som väntar om majoriteten får som den vill. De har dock ännu inte tydliggjort hur, var och när neddragningarna ska ske. De har inte heller inte kommenterat hur det kommer att drabba patienter och medarbetare.

Vänsterpartiet avfärdar dessa enorma nedskärningar som väntar hälso- och sjukvården i Östergötland. Vi har presenterat en alternativ budget utan neddragningarna som också vågar satsa resurser för att utveckla hälso- och sjukvården samtidigt som personalen får bättre arbetsvillkor, det finansierar vi med en skattehöjning. När det handlar om så enorma planerade nedskärningar i en redan ansträngd sjukvård så måste det helt enkelt till mer resurser.

Vi kan se att det är helt avgörande vem Socialdemokraterna samarbetar med. När regeringen samarbetar med Vänsterpartiet blir det historiskt stora satsningar på välfärden. När Socialdemokraterna samarbetar med borgerliga partier i Region Östergötland så blir det historiska nedskärningar på sjukvård och kollektivtrafik.”

Emil Broberg,

Tredje vice ordförande för Sveriges kommuner och landsting

Gruppledare Vänsterpartiet Region Östergötland,

Debattartikeln i sin helhet finns tillgänglig via: http://www.corren.se/asikter/debatt/nedskarningar-vantar-varden-om4256941.aspx, per 2016-08-22