Corren-Debatt: ”Hur blir det med vinsten Johansson?”

Corren publicerar idag en debattartikel författad av Vänsterpartiets Emil Broberg (Gruppledare Vänsterpartiet Region Östergötland) och Jessica Eek (Ledamot av Hälso- och Sjukvårdsnämnden). Socialdemokraternas sviktande vilja att arbeta för en högkvalitativ välfärd, utan privata vinster, ifrågasätts kritiskt. Ett sviket vallöfte är ett svek mot väljarkåren. Frågan kvarstår; ”Hur blir det med vinster Johansson?”

”DEBATT I valrörelsen gick Mats Johansson, Socialdemokraterna i Linköping, ut hårt och sa att han ville ha en sjukvård fri från privata vinster. Samtidigt ville han att Lasarettet i Motala (LiM), skulle drivas av regionen utan privata vinstdrivande företag. Kvaliteten skulle utvecklas bättre om man kunde hålla samman vården i en gemensam organisation menade han då.

Nu har Johansson suttit vid makten i regionen i lite mer än två år. Han är regionstyrelsens ordförande och med det den högst ansvariga politikerna för sjukvården i regionen. Just den vård som han tidigare så gärna ville skulle drivas utan vinstintresse. Hur har det gått?

Johansson har varit med och fattat en rad beslut som har gått längre än vad den tidigare moderatledda majoriteten gjorde när det gäller privatiseringar och att släppa loss vinstintresset inom sjukvården. Det har handlat om privatisering av psykiatrin och nedläggning av Söderköpings vårdcentral som har skapat ett privat monopol inom primärvården. Man har också aviserat att man vill privatisera mödravården.

Nu senast har Socialdemokraterna meddelat att de kommer fortsätta att driva delar av LiM i privat drift de kommande tio åren. Valets alla löften är som bortblåsta. Sveket mot alla de väljare som röstade på Johansson och hans partivänner i regionvalet är totalt.

Samtidigt som Johansson fortsätter att privatisera sjukvården i Östergötland så driver hans partikamrater på nationell nivå på för att sätta stopp för vinter i välfärden. Ansvarig minister, socialdemokraten Ardalan Shekarabi, sa för en kort tid sedan att vinstuttag från välfärden är ”en stöld från folket som måste stoppas”.

Det är tydligt att de vallöften som Johansson utfärdade för lite drygt två år sedan inte var så mycket värda. När makten och de höga positionerna hade vunnits gick det bra att fortsätta driva samma politik som moderaterna gjort. En politik som av Johanssons egen minister beskrivs som en stöld från folket.”

Emil Broberg Gruppledare Vänsterpartiet Region Östergötland

Jessica Eek Ledamot Hälso- och sjukvårdsnämnden
Debattartikeln finns tillgänglig i sin helhet via ”http://www.corren.se/asikter/debatt/hur-blev-det-med-vinsten-johansson-om4485637.aspx”, per 2017-02-03