Byt politik – byt regering i Linköping

På söndag har Linköpings medborgare möjlighet att rösta fram en ny regering för Linköpings kommun. De senaste åtta åren har socialdemokraterna styrt tillsammans med det allt mer borgerliga centerpartiet. På söndag kan vi sätta stopp för detta samarbete, men för att uppnå detta krävs det ett starkt vänsterparti i Linköping.
De senaste åtta åren har politiken i Linköping präglats av privatiseringar, otillräckliga satsningar på välfärden och exploatering av staden utan att rimliga miljöhänsyn tas. Detta vill vi ändra på. Linköping behöver en ny politik och för att det ska vara möjligt krävs en ny vänsterregering.

I årets valrörelse har det varit tydligare än någonsin att valet står mellan antingen höger eller vänster. Det är också detta som medborgarna tar ställning till när de går till vallokalen på söndag. Därför är det viktigt att också detta får genomslag i den kommunala politiken som de senaste åren enbart präglats av socialdemokraternas i stort sett totala enighet med de borgerliga partierna. Den enda verkliga oppositionen i Linköping har kommit från vänster.

Vänsterpartiet är beredda att söka former för ett samarbete med socialdemokraterna för den kommande mandatperioden. Om väljarna röstar fram en vänstermajoritet anser vi att detta ska få genomslag i den förda politiken. Medborgare som röstar på socialdemokraterna vill nog knappast hålla centern vid makten i Linköping.

Det räcker dock inte att bara rösta fram en vänstermajoritet utan det krävs också ett starkt vänsterparti som kan dra socialdemokraterna till vänster så att politikens innehåll förändras. För den som vill att det ska föras en politik för jämställdhet och rättvisa i Linköping är vänsterpartiet det enda alternativet.

Emil Berg, partistyrelseledamot vänsterpartiet
Anki Ahlsten, partisekreterare vänsterpartiet