Vänsterpartiet Linköping

Sofia Frithioff nytt toppnamn!

När Vänsterpartiet i Linköping samlades till årsmöte under söndagseftermiddagen sken solen in genom fönstrena i möteslokalen. Tydligt är att Vänsterpartiet fortfarande är ett kraftigt växande parti efter att förra sommaren ha fällt regeringen tillsammans med Sveriges hyresgäster.

Fokus på årsmötet var fastställandet av Vänsterpartiet i Linköpings lista inför höstens val till kommunfullmäktige. En lista med många nya namn, som ytterligare stärker Vänsterpartiets profil. Nytt förstanamn är Sofia Frithioff. Sofia är mellanstadieläraren som har många år bakom sig i Vänsterpartiet och som nu tar klivet till att företräda partiet på högsta nivå i Linköpings kommun.

– Sofia är ett starkt namn med en stor förankring i verkligheten, inte minst i sin roll som lärare men också sin bakgrund som en ständig försvarare av hyresgästernas villkor genom bland annat hyresgästföreningen. Det känns oerhört betryggande att lämna över förstaplatsen på listan till Sofia, säger Jessica Eek, avgående gruppledare för Vänsterpartiet.

Sofia Frithioff har varit aktiv i olika delar av vänstern i över 20 år, senast som ordförande för Vänsterpartiet i Linköping.

– Det känns såklart lite nervöst att ta detta steg, men vi som parti står väl rustade för att flytta fram vår roll i Linköpings kommun ytterligare. Det är en ära att få vara en del av det viktiga arbete som står framför oss. Vi måste på allvar bryta segregationen, öka den ekonomiska jämlikheten och höja tempot i arbetet för att klara klimatomställningen. Det är jag övertygad om att det är vi i Vänsterpartiet som kommer ta ledarrollen i att göra, säger en engagerad Sofia Frithioff, nyvald som förstanamn för Vänsterpartiet.

Övriga namn i toppen på listan är Björn Alling, lektor i fysik, Elin Andersson, lärare, Martin Forsman, brevbärare, Eva Lindblad, pensionär och Mikael Marin, busschaufför. Under årsmötet valdes Elin Andersson till ny ordförande för Vänsterpartiet i Linköping. Elin är 24 år och lärare, boende i Berga.