Vänsterpartiet Linköping
Sofia Frithioff och Elin Andersson från Vänsterpartiet Linköping

Valplattform 2022: Linköping här och nu

Välfärden – något att lita på!

Vi lever i ett land som en gång i tiden hade världens bästa välfärd. Mycket har hänt sen dess. Idag tillåts privata vinstintressen tjäna pengar på bekostnad av det finaste vi har, vår gemensamma trygghet. Skandalerna avlöser varandra i den marknadsstyrda välfärden. Äldre lämnas i nedkissade blöjor i timmar, undersköterskorna får springa dubbelt så fort, lärare behöver klona sig för att kunna ge stöd till alla elever och förskolepedagoger lägger mer tid till rapportering än barnens utveckling.

Marknadsstyrningen är inte en naturlag. Det är decennier av högerpolitik som öppnat upp dörren för riskkapitalisterna. Det är politiken som ska ta ansvaret för en god omsorg och en god utbildning inte lämna walkover till kapitalister i skatteparadis. Vård, skola och omsorg ska drivas gemensamt i kommunal regi.

I välfärden arbetar en majoritet kvinnor. Kvinnor som i tider av kriser är de som får samhället att hålla ihop. De som i snöstorm, pandemier och värmeböljor ser till att de äldre får sin omsorg. Att bygga en fungerande välfärd börjar med de anställda. Att skapa förtroende och långsiktighet i verksamheterna är centralt för att bedriva en god omsorg och pedagogik. Välfärden måste värderas som den viktiga samhällsfunktion det är. Därför ska lönerna höjas, heltid erbjudas och arbetstidsförkortningar göras. Vår personal ska hålla länge. Vi ska hålla länge.

Det är samhällets uppgift att tro på nästa generation, men också att ge nästa generation förutsättningarna. Med satsningar på en sammanhållen och fungerande välfärd idag skapar vi inte bara trygghet för barn och unga här och nu. Vi  bygger också förutsättningarna för att du ska kunna lita på omsorgen när du blir gammal.

Vänsterpartiet vill:

• Minst 150 miljoner för mer personal till skolan!
  • Garantera en meningsfull fritid för alla barn – bort med avgifterna!
  • Brobyggare med språkkompetens på alla skolor
  • Nej till friskoleetablering
  • Hemspråkslärare till förskolan
  • 30 timmars förskola för alla barn
  • Ta all omsorg i kommunal regi
  • Höja lönerna
  • Slopa delade turer
  • Öppna träffpunkter
  • 6 timmars arbetsdag för socialsekreterare

En klimatomställning på riktigt

Linköpings kommun är en central plats för innovation av framtidens lösningar. Det är en viktig del av omställningen till ett hållbart klimat. Redan idag har Linköping höga miljö- och klimatmål men allt för mycket av omställningen lämnas till privata aktörer på marknaden. Politiken i kommunen kan ta ett mycket större ansvar för att skärpa målen och öka takten för att nå koldioxidneutralitet.

Idag äger Linköpings kommun Tekniska verken. En bra förutsättning för att öka takten. Med skenande energi- och matpriser till följd av internationella kriser står det tydligt att vi måste öka produktionen närmare oss. Det går att bygga ut både energiproduktionen och matproduktionen i Linköpings kommun.

Skogen är en av våra viktigaste resurser för att binda koldioxid. Genom att bevara gammal blandskog och förhindra kalhyggen så minskar vi klimatpåverkan.

Linköping är en av Sverige bästa cykelstäder. Att ställa om vårt resande förbättrar luften vi andas på gatorna liksom minskar vårt klimatavtryck. Alla har inte förutsättningarna att cykla. Där är en avgiftsfri kollektivtrafiken viktig i hela kommunen.

Att det kommer rent dricksvatten i kranen är en självklarhet för oss. Idag kommer vårt dricksvatten till störst del från Vättern. Samtidigt använder försvarsmakten Vättern som övningsfält som riskerar att permanent förstöra vårt dricksvatten.

Omställningen måste ske nu. Genom att investera i stora omställningen minskar vi inte bara vår klimatpåverkan utan skapar också jobb här i Linköping. Omställningen sker bäst av oss gemensamt. Därför vill vi inrätta klimat- och miljöombud på kommunens arbetsplatser. Ett kommunalt miljöråd bör bildas.

Vänsterpartiet vill:

• Bygga ut den lokala fossilfria energiproduktionen.
  • Göra vattnet i Vättern till särskilt riksintresse.
  • Ha en högre kommunal självförsörjning av mat och energi.
  • Ha cykeln som norm i staden.
  • Verka för en bilfri innerstad.
  • Införa pendlingsparkeringar.
  • Införa sommarlovskort i kollektivtrafiken för unga.
  • Skapa fler gröna jobb i omställningen.
  • Återställa fler våtmarker på kommunens mark.
  • Planera för fler naturreservat i kommunen.

Tak över huvudet

Linköpings kommun är en kommun som år efter år ökar i befolkningsmängd. Tusentals studenter flyttar varje år till kommunen och många väljer att stanna kvar. Linköping är också en kommun med stor segregation. Det är en stad där människor med olika bakgrunder aldrig möter varandra och som förstärker skillnader mellan invånare.

Idag lever många i ekonomisk utsatthet, rentav fattigdom. Medan andra i kommunen lever med ett ekonomiskt överflöd i isolerade områden. Bostaden är en grundläggande trygghet vi som samhälle behöver ge varandra. Bristen på bostäder, som människor har råd med, gör att unga inte kan flytta hemifrån, kvinnor inte kan lämna våldsamma män eller pensionärer inte kan bo kvar.

Där är allmännyttan, Stångåstaden, som kommunens bostadsbolag, en viktig aktör för att tillhandahålla bostäder av hög kvalité som människor faktiskt har råd att bo i runt om i hela kommunen, även utanför stan. Det är även därför allmännyttan måste sluta upp med att sälja ut människor hem till fastighetsspekulanter.

Bostaden står idag för en stor del av klimatpåverkan. Byggproduktionen står för en stor påverkan, men kan också ha positiva egenskap.  Ökad byggnad i trä minskar klimatpåverkan. Men vi behöver också rusta våra äldre bostäder för nya tiden. Genom att isolera redan befintliga bostäder ordentligt kan vi minska energiförbrukningen. Det är dags att investera för framtiden i hemmet.

Vänsterpartiet vill:

• Bygga bort segregation genom byggande av billiga bostäder i hela kommunen.
  • Stoppa utförsäljningen av allmännyttan.
  • Stoppa vinstuttaget ur allmännyttan.
  • Införa Vänsterhyror, billigare hyror i nyproduktion.
  • Ställa om bostadsbeståndet för klimatet.

Vänsterpartiet tar kampen med dig

För oss i Vänsterpartiet är det självklart att förändringen inte enbart sker i parlamenten. Det är centralt att vi aktivt deltar och stärker rörelserna runt omkring oss. Det är hyresgästföreningen, fackförbundet, kvinnoorganisationen, miljörörelsen och fredsrörelsen som är de som driver fram förändringen. Välj Vänsterpartiet för att Linköping ska bli en kommun där jämlikhet, goda uppväxt- och levnadsvillkor och en god välfärd för alla är en självklarhet. Din trygghet är politikens ansvar. Vi bygger Linköping här och nu.